Rabu, November 11, 2009

Tumbukan Uppercut

NEW YORK - DECEMBER 29: Mike Comrie #89 of the...Image by Getty Images via Daylife

Tumbukan Uppercut adalah senjata jarak dekat yang biasanya dilancarkan selepas melancarkan Jab ataupun Cross. Ia adalah serangan dari bawah dan naik kesasaran di badan atau dagu lawan. Ia hendaklah dilancarkan dengan pantas dan padu untuk membolehkan lawan dijatuhkan secara knockout.

Uppercut jarang digunakan sebagai serangan pemula kerana masalah jarak dan pergerakan yang mudah dibaca. Tetapi, Uppercut boleh dilancarkan dalam jarak yang sangat rapat seperti ketika bergelut ataupun ketika melepaskan diri daripada keadaan bergelut.

Untuk pengetahuan anda, dalam sukan Tinju, Uppercut sering dilancarkan dengan membawa turun badan untuk memberi kesan impak yang paling maksima pada lawan, tetapi, berlainan sedikit dengan sukan Muay Thai kerana cara begitu akan menyebabkan lawan dapat menyuapkan lutut ke muka anda.

Seperti melancarkan tumbukan Hook, mulakan dengan mengambil posisi Fighting Stance. Sekiranya pelatih menggunakan posisi Fighting Stance yang Ortodoks, tumbukan Uppercut menggunakan tangan kiri akan dipanggil Lead Uppercut kerana kedudukannya yang dihadapan, dan sebaliknya tumbukan Uppercut menggunakan tangan kanan akan dipanggil Rear Uppercut kerana kedudukan tangan yang berada di belakang.


Melancarkan Lead Uppercut (Penyentak)

Dari posisi Fighting Stance, badan dan kaki kanan dipusing sedikit ke kiri di atas bebola tapak kaki. Sambil memusing, tangan kanan diletakkan rapat diatas melindungi bahagian muka dan rusuk. Tangan kiri pula disorokkan rapat di bahagian pinggang dan berada dalam keadaan sedia untuk dilancarkan.

Apabila bersedia, pusingkan kaki kiri anda sebanyak 30 darjah kedalam, dan lancarkan tumbukan Uppercut tangan kiri, dengan pantas, padu dan tepat pada sasaran. Bahagian telapak tangan anda akan mengadap ke arah muka anda apabila tumbukan Lead Uppercut anda mengenai sasaran. Seperti melancarkan tumbukan yang lain, pastikan semasa Uppercut dilancarkan, anda mengaplikasi teknik pernafasan yang betul sambil tangan kanan anda melindungi muka dan rusuk kiri anda. Setelah itu, kembali ke kedudukan Fighting Stance dan bersedia untuk melancarkan serangan yang sama, yang lain ataupun mengambil langkah bertahan.


Melancarkan Rear Uppercut (Pemusnah)

Dari posisi Fighting Stance, pusingkan badan dan kaki kiri sedikit ke kanan di atas bebola tapak kaki. Sambil memusing, tangan kiri diletakkan rapat diatas melindungi bahagian muka dan rusuk. Tangan kanan pula disorokkan rapat ke bahagian pinggang, dan berada dalam keadaan sedia untuk dilancarkan.

Apabila bersedia, pusingkan kaki kanan anda sebanyak 30 darjah kedalam, dan lancarkan tumbukan Uppercut tangan kanan, dengan pantas, padu dan tepat pada sasaran. Bahagian telapak tangan anda akan mengadap ke arah muka sendiri apabila tumbukan Rear Uppercut anda mengenai sasaran. Diingatkan, jangan lupa mengaplikasi teknik pernafasan yang betul sambil tangan kiri anda melindungi muka dan rusuk kiri anda. Setelah itu, kembali ke kedudukan Fighting Stance dan bersedia untuk melancarkan serangan yang sama, yang lain ataupun mengambil langkah bertahan.

Berlatihlah menggunakan Lead Uppercut dahulu, dan Rear Hook anda kemudian. Setelah anda merasa selesa berlatih tumbukan ini secara berasingan, cuba berlatih menggunakan kombinasi tumbukan Lead Uppercut-Rear Uppercut berulang-kali.

Berusahalah dengan gigih. Selamat berjuang!

Blog ini ditaja oleh

Daripada sebesar Gelanggang sehingga sekecil Gum Shield.
Dapatkan barangan Muay Thai idaman anda disini.


Reblog this post [with Zemanta]

Tiada ulasan: