Rabu, Oktober 28, 2009

Tumbukan Jab

Jab adalah salah satu tumbukan yang paling penting dalam Kickboxing. Walaupun tumbukan jab bukan senjata yang paling kuat, ia adalah senjata tangan yang paling hampir dengan anggota lawan. Ia sesuai digunakan sebagai serangan pembuka bagi serangan yang seterusnya daripada anggota tangan yang lain ataupun kaki.

Ketika diserang lawan, tumbukan Jab yang lurus, mudah, dan laju, sesuai digunakan untuk mengganggu rentak lawan. Setelah serangan lawan dapat dipatahkan, tumbukan Jab seharusnya diikuti dengan serangan-serangan lain yang lebih bisa daripada tangan belakang mahupun kaki.

Secara asasnya, sekiranya pelatih menggunakan Fighting Stance yang ortodoks, tumbukan Jab dilancarkan menggunakan tangan kiri kerana ianya berada di hadapan, dan paling hampir pada anggota lawan. Dari posisi Fighting Stance, pusingkan badan dan kaki kanan dipusing sedikit ke kiri di atas bebola tapak kaki. Tangan kanan diletakkan rapat diatas pipi kanan sambil melindungi rusuk kanan. Tangan kiri pula sentiasa di angkat dan berada dalam keadaan sedia untuk dilancarkan.

Apabila bersedia, pusingkan kaki kiri sebanyak 30 darjah kedalam, dan lancarkan tumbukan kiri sambil buku lima diputarkan kedalam, dengan pantas pada sasaran. Pastikan semasa Jab dilancarkan, anda mengaplikasi teknik pernafasan yang betul sambil tangan kanan anda melindungi muka dan rusuk kanan anda. Setelah itu, kembali ke kedudukan Fighting Stance dan bersedia untuk melancarkan serangan yang sama, yang lain ataupun mengambil langkah bertahan.

Berlatihlah dengan mengulanginya beribu-ribu kali sehingga sebati dalam diri anda.

Selamat mencuba!

Blog ini ditaja oleh

Daripada sebesar Gelanggang sehingga sekecil Gum Shield.
Dapatkan barangan Muay Thai idaman anda disini.

Tiada ulasan: