Rabu, Oktober 21, 2009

Langkah

Langkah atau Footwork adalah pergerakan pelatih untuk merapati lawan, menjarakkan diri dari lawan, ataupun mengelak serangan lawan. Langkah-langkah yang asas untuk pelatih Kickboxing adalah ke hadapan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan.



Langkah ke Hadapan

Untuk melangkah ke hadapan, gerakkan kaki kiri ke hadapan, kemudian di ikuti dengan menggerakkan kaki kanan kehadapan. Kembali ke posisi Fighting Stance.


Langkah ke Belakang

Untuk melangkah ke belakang, gerakkan kaki kanan ke belakang dahulu, di ikuti dengan menggerakkan kaki kiri ke belakang. Kembali ke posisi Fighting Stance.


Langkah ke Kiri

Untuk melangkah ke kiri, gerakkan kaki kiri ke sisi kiri, di ikuti dengan menggerakkan kaki kanan ke kiri. Kembali ke posisi Fighting Stance.


Langkah ke Kanan

Untuk melangkah ke kanan, gerakkan kaki kanan ke sisi kanan dahulu, di ikuti dengan menggerakkan kaki kiri ke kanan. Kembali ke posisi Fighting Stance.


Ikut langkah-langkah asas diatas agar pergerakan Langkah anda dalam Kickboxing tidak sumbang. Langkah yang sumbang, seperti, kaki yang bersilang akan menyebabkan anda hilang kestabilan.

Pastikan jarak antara kedua belah kaki semasa melakukan Langkah adalah tidak terlalu jauh ataupun tidak terlalu dekat.

Anda juga harus bergerak di atas bebola tapak kaki anda ketika melakukan gerak Langkah agar anda lincah melancarkan serangan atau membuat pertahanan pada bila-bila masa diperlukan.

Blog ini ditaja oleh

Daripada sebesar Gelanggang sehingga sekecil Gum Shield.
Dapatkan barangan Muay Thai idaman anda disini.

Tiada ulasan: