Rabu, Oktober 07, 2009

Kickboxing; Pembakar Kalori yang Efisien

Dalam pos sebelum ini, aku nyatakan bahawa satu jam aktiviti Kickboxing dapat membakar tenaga antara 500 sehingga 800 kalori. Betulkah? Adakah angka ini boleh diterima?

Anggaran jumlah pembakaran tenaga ini aku dapat dari satu risalah yang dikeluarkan oleh American Council on Exercise pada tahun 2001.

Maklumat yang dipetik daripada buku The Fighter's Body: An Owner's Manual : Your Guide to Diet, Nutrition, Exercise and Excellence in the Martial Arts yang ditulis oleh Loren W. Christensen dan Wim Demeere juga memberi anggaran yang lebih kurang sama, dan mereka memberi beberapa anggaran mengikut berat individu yang berlatih Kickboxing.

Berikut adalah anggaran (berat pelatih / pembakaran tenaga) yang dipetik dari buku tersebut ;

110 paun - 548 kalori
125 paun - 613 kalori
150 paun - 678 kalori
175 paun - 743 kalori
200 paun - 808 kalori

Aku juga pernah cuba membuat bacaan pembakaran tenaga ketika melakukan latihan kickboxing sendiri. Berat aku pada waktu itu adalah lebihkurang 135 paun. Bacaan dibuat dengan menggunakan sebuah peranti pemantau kadar denyutan jantung jenama Suunto T1.



1000 tendangan libas keatas beg berat yang mengambil masa selama 2 jam 20 min pada 27 Disember 2008 mencatat pembakaran tenaga sebanyak 1506 kalori atau 645 kalori sejam.

Satu lagi bacaan dibuat ketika melakukan 2000 tendangan libas keatas beg berat selama 4 jam 8 minit pada 1 Januari 2009 dan tenaga yang dibakar adalah sebanyak 2768 kalori atau 670 kalori sejam.

Jadi, kesimpulannya, aku sudah buktikan pada diri aku sendiri yang anggaran pembakaran kalori yang diberikan adalah sangat munasabah, dan, Kickboxing adalah pembakar kalori yang efisien.

Selamat Berlatih!

Blog ini ditaja oleh

Daripada sebesar Gelanggang sehingga sekecil Gum Shield.
Dapatkan barangan Muay Thai idaman anda disini.

Tiada ulasan: