Jumaat, Oktober 23, 2009

Teknik Pernafasan

Satu perkara yang anda perlu tahu semasa berlatih Kickboxing ialah teknik pernafasan yang betul. Ianya perlu untuk mengelakkan diri anda daripada melihat bintang-bintang didalam studio, atau dengan kata lain, mengelakkan anda pitam semasa latihan sedang dijalankan. Selain daripada mengekalkan stamina semasa latihan, penggunaan teknik pernafasan yang betul juga membolehkan anda membuat serangan-serangan yang lebih kuat dan padu.

Cara bernafas yang betul ialah dengan menyedut udara melalui hidung dan menghembus keluar ia melalui mulut. Ia perlu dilakukan secara terkawal, iaitu, bernafas secara perlahan agar oksigen dapat dibekalkan secara maksima ke seluruh otot-otot anda yang sedang bekerja keras.

Jangan tahan nafas anda setiapkali melakukan serangan. Sebaliknya, lepaskan nafas anda dengan cepat sambil mengeluarkan bunyi seperti 'thsss' atau sebagainya. Kesannya, adalah tumbukan atau tendangan yang lebih kuat dan padu. Selain daripada itu, dengan mempraktikkannya, secara tidak langsung, anda akan memaksa diri anda untuk kembali menarik nafas.

Apabila sedang penat berlatih, anda mungkin akan lupa untuk bernafas dengan betul. Anda mungkin akan bernafas melalui mulut sahaja, dan tidak lagi menarik nafas melalui hidung. Elakkan perkara ini daripada berlarutan. Paksa diri anda untuk mengawal pernafasan anda agar ianya kembali teratur. Ingat, pernafasan yang betul ialah dengan menyedut udara melalui hidung dan menghembus keluar ia melalui mulut.

Selamat berlatih dan pastikan anda bernafas dengan betul!

Blog ini ditaja oleh

Daripada sebesar Gelanggang sehingga sekecil Gum Shield.
Dapatkan barangan Muay Thai idaman anda disini.

Tiada ulasan: