Jumaat, Oktober 30, 2009

Tumbukan Cross

Satu lagi senjata penting seorang pelatih Kickboxing adalah tumbukan Cross. Dalam kombinasi klasik satu-dua sukan ini, tumbukan Jab yang dibincang sebelum ini sering diikuti dengan tumbukan Cross kerana ia merupakan senjata ampuh yang kerap menyebabkan lawan tumpas secara knockout di gelanggang.

Walaupun Cross bertindak sebagai pemusnah lawan, harus diingat bahawa tumbukan ini tidak selaju tumbukan Jab. Lawan akan sempat melihat Cross datang kearahnya dan mengambil tindakan pertahanan seperti menepis atau mengelak sepenuhnya.

Seperti tumbukan Jab, mulakan dengan mengambil posisi Fighting Stance. Sekiranya pelatih menggunakan posisi Fighting Stance yang ortodoks, tumbukan Cross dilancarkan menggunakan tangan kanan, iaitu tangan yang berada di belakang. Dari posisi Fighting Stance, pusingkan badan dan kaki kiri dipusing sedikit ke kanan di atas bebola tapak kaki. Tangan kiri diletakkan rapat diatas pipi kiri sambil melindungi rusuk kiri. Tangan kanan pula sentiasa di angkat dan berada dalam keadaan sedia untuk dilancarkan.

Apabila bersedia, pusingkan kaki kanan sebanyak 30 darjah kedalam, dan lancarkan tumbukan kanan sambil buku lima diputarkan kedalam, dengan pantas pada sasaran. Seperti melancarkan tumbukan Jab, pastikan semasa Cross dilancarkan, anda mengaplikasi teknik pernafasan yang betul sambil tangan kiri anda melindungi muka dan rusuk kiri anda. Setelah itu, kembali ke kedudukan Fighting Stance dan bersedia untuk melancarkan serangan yang sama, yang lain ataupun mengambil langkah bertahan.

Berlatihlah dengan mengulanginya beribu-ribu kali sehingga sebati dalam diri anda.

Selamat berjuang!

Blog ini ditaja oleh

Daripada sebesar Gelanggang sehingga sekecil Gum Shield.
Dapatkan barangan Muay Thai idaman anda disini.

Tiada ulasan: