Isnin, Oktober 26, 2009

Sarung Tinju untuk Kickboxing

Sarung tinju atau Boxing Gloves, adalah satu lagi kelengkapan yang penting dalam latihan Kickboxing. Ia adalah kelengkapan keselamatan yang perlu untuk menjaga tangan anda, yang terdiri daripada tulang-tulang kecil, daripada tercedera apabila menumbuk. Ia juga berperanan untuk menjaga keselamatan rakan-rakan pelatih daripada tercedera, apabila anda secara tidak sengaja tertumbuk mereka semasa latihan.

Sebagai pelatih baru, anda mungkin akan disarankan menggunakan bag glove, yang sesuai digunakan untuk latihan tubi menumbuk sasaran seperti beg berat, dan focus pad, yang biasanya digunakan dalam latihan Fitness Kickboxing. Ianya tidak sesuai untuk latihan lain seperti sparring kerana kurang ciri-ciri keselamatan seperti, kurangnya sokongan atau padding di sekeliling pergelangan tangan.



Bag gloves diatas, sebagai contoh, yang diperbuat daripada kulit asli, mempunyai span yang tebal, sesuai untuk menyerap impak keras yang terhasil ketika menumbuk beg berat, tetapi, tidak mempunyai perlindungan yang cukup untuk pergelangan tangan pelatih, sekadar tali getah elastik untuk membolehkan sarung tinju itu lekap pada tangan sepanjang latihan.

Apabila teknik menumbuk anda semakin maju, anda mungkin akan disarankan untuk menaiktaraf kelengkapan sarung tinju anda kepada jenis yang lebih selamat, yang dipanggil Training Gloves, ataupun Sparring Gloves. Ianya mempunyai ciri-ciri keselamatan yang lebih baik untuk tangan anda berbanding dengan Bag Gloves.



Training Gloves di atas sebagai contoh, yang diperbuat daripada bahan kulit sintetik, mempunyai lapisan padding yang penuh, di hadapan dan di belakang pergelangan tangan untuk membantu pelatih melancarkan tumbukan dengan teknik yang betul. Ciri-ciri Thumblok memposisikan ibu jari dan penumbuk pada kedudukan yang betul untuk mengurangkan risiko kecederaan. Dikeluarkan dalam saiz 12, 14 dan 16 auns dan ia juga dikeluarkan dalam pelbagai warna. Pengikat velcro di sekeliling pergelangan tangan membolehkan aksesori ini dipakaikan dan ditanggalkan dengan pantas dan mudah.

Tanyalah jurulatih anda dan minta pendapat mereka tentang sarung tinju yang sesuai untuk latihan Kickboxing anda. Tempat latihan anda juga mungkin menjual sarung tinju dan mempunyai polisi ketat yang menetapkan anda hanya menggunakan sarung tinju yang dijual di premis mereka sahaja.

Jagalah keselamatan tangan anda dengan memilih sarung tinju yang berkualiti yang dijual dengan harga yang berpatutan. Laburkan wang anda untuk membeli sarung tinju yang dapat mengelakkan tangan anda daripada tercedera, kerana sekiranya tangan anda tercedera ketika berlatih, bukan saja wang, tetapi masa anda juga terlebur kerana tidak dapat berlatih.

Aku percaya, tidak dapat berlatih akibat kecederaan akan mendedahkan anda kepada risiko kemurungan, lebih-lebih lagi apabila anda dah mula seronok mengikuti latihan Kickboxing dan mengikutinya bagai satu 'ritual' yang wajib dikerjakan setiap hari. Jaga-jaga ya!

Selamatkan tangan anda. Gunakan sarung tinju semasa berlatih Kickboxing.

Blog ini ditaja oleh

Daripada sebesar Gelanggang sehingga sekecil Gum Shield.
Dapatkan barangan Muay Thai idaman anda disini.

3 ulasan:

santainiaga berkata...

Macam mana nak beli aksersori

Ilm berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ilm berkata...

Anda boleh layari laman aksesori atau singgah di mana-mana gym muay thai yang berdekatan dengan anda.