Isnin, Oktober 19, 2009

Fighting Stance

Fighting Stance atau dalam terma bahasa persilatan Melayu, Sikap Pasang, adalah posisi mula cara berdiri seorang pelatih Kickboxing semasa berdepan dengan lawan.

Untuk melakukan Fighting Stance, jarakkan kedua belah kaki lebihkurang sama dengan jarak antara kedua belah bahu anda. Kaki kiri di hadapan dan diarahkan 30 darjah ke dalam manakala kaki kanan dibelakang, dan diarahkan ke kanan. Tegakkan badan anda dan pusingkan ia 30 darjah ke kanan. Jengketkan sedikit kaki anda dan berdiri diatas bebola tapak kaki.

Letakkan tangan kanan di pipi sebelah kanan dan tangan kiri anda pula di hadapan, selari dengan mulut anda. Kedua belah tangan anda hendaklah sentiasa di angkat agar dapat melindungi diri anda daripada serangan lawan.

Rapatkan dagu anda ke dada. Relakskan otot di bahu anda supaya ia dapat bertindak dengan cepat ketika menyerang.

Mata anda hendaklah diarahkan ke bahagian dada lawan. Walaubagaimanapun, jangan terlalu fokus pada satu titik penglihatan, tetapi, cuba dapatkan darjah pemandangan yang seluas mungkin agar anda dapat melihat serangan lawan.

Ketika anda berada dalam posisi Fighting Stance, pastikan jarak antara diri anda dan lawan adalah pada jarak tempur yang optima, tidak terlalu dekat ataupun terlalu jauh. Pastikan juga anda berada dalam keadaan stabil ketika berdiri setempat atau bergerak ke depan, belakang, ataupun ke kiri atau kanan.

Posisi Fighting Stance yang diterangkan diatas adalah posisi yang bersifat ortodoks. Sekiranya kedudukan kaki dan tangan disongsangkan, yang mana kedudukan kaki kanan dan tangan kanan dibawa ke hadapan, posisi Fighting Stance ini dipanggil Southpaw. Posisi ini biasanya lebih selesa bagi pelatih kidal.

Aku lebih bersifat Ortodoks, cuma kekadang, aku cuba gaya songsang, terutamanya bila rakan sparring aku adalah seorang Southpaw, ataupun, sekiranya rakan sparring aku seorang yang kerap menukar fighting stance ketika dalam permainan.

Selamat berlatih!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

shoulders up, chin down and dance a lil...I'll see you, in the ring! ;)

Ilm berkata...

hehe.. :) baik.. jumpa di gelanggang..

come back n visit ya! :)