Isnin, Januari 18, 2010

Sabai-sabai


Dapatkan barangan Muay Thai idaman anda sekarang! Tunggu apa lagi?



Ingat lagi pada Giorgio Petrosyan? Beliau yang baru ini telah ditabalkan sebagai juara K-1 Max 2009 menundukkan juara K-1 Max sebanyak dua kali, Andy Souwer. Video diatas menunjukkan bagaimana beliau menjalani latihan sparring. Mari kita saksikan bagaimana seorang juara menjalani latihan sparring.

Dapat dilihat bahawa latihan sparring yang beliau dan rakan-rakan pelatih lakukan adalah dalam keadaan yang sangat relaks dan terkawal. Tiada pukulan atau tendangan yang kuat. Tiada unsur ego, tunjuk hebat atau hendak menang, walaupun didalam gelanggang itu adalah seorang juara dunia. Semua yang menjalani latihan sparring berpeluang belajar dan mencuba teknik serangan dan pertahanan tanpa risiko kecederaan.

Di studio tempat aku berlatih, perkataan atau terma yang sering digunakan ketika latihan sparring ialah sabai-sabai. Ia bermakna relaks, bertenang, memberitahu pelatih untuk mengurangkan kekuatan serangan apabila latihan sparring kelihatan tidak terkawal ataupun terlalu kuat sehingga membawa risiko kecederaan ataupun kemarahan.

Beberapa hari lalu aku terjumpa satu tulisan blog MyMuayThai yang menarik tentang pengalaman sparring seorang pelatih Muay Thai dan bagaimana beliau mengelompokkan tiga jenis pelatih yang beliau kurang senang atau tidak mahu langsung berdepan semasa latihan sparring.

Latihan sparring bukan untuk menentukan siapa hebat, atau untuk menguji kekuatan serangan. Latihan sparring memerlukan kawalan diri, kawalan pada serangan, sebaiknya pada 30-35 peratus kekuatan maksima. Komunikasi juga sangat penting dalam latihan sparring. Sekiranya anda rasa rakan latihan sparring menyerang terlalu kuat, jangan simpan dalam hati sehingga menjadi marah dan dendam, beritahu rakan anda untuk mengurangkan kekuatan serangan. Video diatas contoh yang baik bagaimana latihan sparring harus dilakukan.

Sebagai bonus, aku sertakan video muzik lagu Siam bertajuk Sabai-Sabai nyanyian ThongChai McIntyre. Selain kerana ianya bersesuaian dengan entri kali ini, ianya juga ditujukan kepada diri aku sendiri yang sejak kebelakangan ini agak kalut dengan kerja di pejabat, sehingga tidak dikemaskini sekian lama.

Sabai-sabai.. Dude.. (bercakap ala Jeffry The Dude Lebowsky dalam filem yang mencapai taraf kultus tahun 1998, The Big Lebowsky, arahan bersama, Coen bersaudara..)





Daripada sebesar Gelanggang sehingga sekecil Pelindung Gusi.
Dapatkan barangan Muay Thai idaman anda disini.

Tiada ulasan: